Skip to content

Bedrift kastet ut inkassobyrået: Teknologi ga bedre oversikt, større kontroll og bedre fleksibilitet

For Fredrik, daglig leder i Trygg Handel, hadde håndtering av utestående fordringer blitt en frustrerende øvelse i tålmodighet. Med tidligere erfaringer fra ikke bare en, men to inkassobyråer, var han vant til en verden hvor man mistet kontrollen så fort sakene ble sendt til inkasso. 

“Det som gjorde meg nysgjerrig på Kredin var at vi kunne få kontroll selv,” forteller Fredrik. Som leder for et selskap som selv er dedikert til å skape gode kundeopplevelser, opplevde han paradokset i å måtte akseptere en mangelfull kundeservice fra sine inkassoleverandører. 

Hver henvendelse føltes som å starte på nytt. Mangelen på oversikt og oppdatert informasjon gjorde det vanskelig å ta informerte beslutninger. Det var på tide med en endring. 

fredrik trygg handel nordic toning cropped
Adm. Direktør Per Fredrik J. Svedlund Trygg Handel AS

Mangel på kontroll og oversikt

For Trygg Handel, som tilbyr en medlemstjeneste der de beskytter bedrifter mot svindel, er effektiv håndtering av utestående fordringer kritisk.  

Men den tradisjonelle inkassoprosessen skapte flere problemer enn den løste: 

Null innsyn i saksstatus: “Du får aldri noen oversikt på den og den saken sin status,” forklarer Fredrik. Hver forespørsel krevde en ny henvendelse, og svartiden var ofte lang selv om han hadde dårlig tid.

Utdatert informasjon: Systemene hos tidligere leverandører oppdaterte ikke informasjonen i sanntid. Dette gjorde det umulig å ta raske, informerte beslutninger når han trengte det.

Tungvint kommunikasjon: “Det blir veldig negativ kommunikasjon,” sier Fredrik om erfaringen med tidligere inkassobyråer. “Hver gang du tar kontakt, så er det på nytt igjen. Og så kjenner de ikke til saken. Ellers så hører du bare fra de når du får remitteringer der det står hvor mye de har trukket av sakene dine.”

Tap av kundekontroll: Som en virksomhet som setter kundeopplevelse høyt, var det frustrerende å miste kontrollen over kommunikasjonen med sine egne kunder så snart en sak gikk til inkasso.

Vendepunktet

Vendepunktet kom da Fredrik oppdaget Kredins innfordringsteknologi. “Det ble veldig tydelig at dette kunne løse utfordringene våre,” forteller han. “For meg så visste jeg ikke at det fantes noe alternativ til inkassobyråer. Jeg visste om egeninkasso men for meg var dette en altfor tung manuell jobb.” Innfordringsteknologi derimot løser og automatiserer alt rundt bedrifters rett til å kreve inn selv. 

Det som fanget hans interesse var: 

  • Muligheten til å beholde full kontroll selv
  • Fleksibilitet i håndteringen av hver enkelt sak
  • En moderne, automatisert løsning som eliminerte manuelle prosesser

Fra frustrasjon til full kontroll

Overgangen til Kredins innfordringsteknologi har fundamentalt endret hvordan Trygg Handel håndterer sine fordringer. Fredrik oppsummerer transformasjonen i tre nøkkelområder:

Full kontroll og oversikt

“Nå kan vi logge inn og se alt selv,” forteller Fredrik. Der hvor de tidligere måtte vente på svar fra tredjeparter, har de nå øyeblikkelig tilgang til all informasjon de trenger. Dette gir dem muligheten til å ta raske, informerte beslutninger basert på oppdatert data siden de er integrert direkte med regnskapssystemet Tripletex.

Betydelig effektivisering

Automatiseringen har eliminert tidkrevende manuelle prosesser. “Det ville vært lite fristende i dagens samfunn å gjøre dette manuelt,” påpeker Fredrik. Med Kredins system har de fått en moderne løsning som passer deres digitale arbeidshverdag. 

Faktaboks om Trygg Handel AS 

Hovedtjenester: 

  • Advarsler og oversikt over svindelforsøk
  • Juridisk bistand
  • Rådgivning og medlemskap
  • Kundeservice og støttetelefon

Formål: Å jobbe for et tryggere næringsliv ved å redusere svindel, uønsket salg og falske fakturaer rettet mot bedrifter. 

Forbedret kundeopplevelse

Som en virksomhet som selv fokuserer på god kundeservice, verdsetter Fredrik spesielt muligheten til å gi sine kunder en bedre opplevelse. “Vi har kontroll på kommunikasjonen selv nå,” sier han, noe som gjør det mulig å håndtere hver sak ved behov på en måte som bevarer gode kunderelasjoner. 

Fremtidsperspektiv

I dag er Fredrik så fornøyd med løsningen at han aktivt anbefaler Kredin til andre. Hans råd til bedrifter som vurderer å bytte innfordringsleverandør er tydelig:

“Hvis du vil ha kontroll på prosessen selv, hvis du vil ha fleksibilitet i hvordan du håndterer sakene, og hvis du ønsker en moderne løsning som faktisk fungerer – da er Kredin det opplagte valget.” – Per Fredrik J. Svedlund

Hvis du lurer på om Kredin er rett løsning for deg er det enkelt å booke en avtale med oss ved å klikke her

Du kan også ringe oss på telefonnummer: 62 02 23 20 

Eller så kan du klikke her for å sjekke priser og bli kunde direkte på nettsiden

Her finner du Trygg Handel medlemstilbudet